Läsvärt

Vi rekommenderar följande läsvärda material:

 

Belöning inte bra för kreativiteten

Belöningssystem kan leda till att personalens motivation och kreativitet minskar. Göran Nilsson och Lennart Francke varnar i en debattartikel i Svenska Dagbladet den 22 februari 2017 för användning av individuella, prestationsbaserade belöningssystem för personer med kvalificerade arbetsuppgifter. Det är bättre att lita på kompetenta medarbetares inre drivkraft, skriver de. Läs hela debattartikeln här.

 

 

Hög korttidsfrånvaro är den dyraste frånvaron för företagen,

säger Johan Rudborg, hälsoekonom på konsultbolaget Proactive Health Partner som jobbat med frågan i ett decennium. Detta skriver Svenska Dagbladet om den 26 januari 2017 under rubriken Stress på jobbet dyr historia för företagen

 

Att sjukfrånvaro är dyrt förvånar nog ingen men även närvarande personal med hälsoproblem kostar företag stora pengar. Det betyder å andra sida att förebyggande hälsoarbete lönar sig snabbt.

 

Arbetsrelaterad stress och annan psykisk ohälsa har länge beskrivits som Sveriges nya folksjukdom. För den som drabbas kan priset bli riktigt högt.

 

Läs hela artikeln här.

 

 

Vilka egenskaperna hos cheferna stör vi oss mest på?

Tidningen Metro har låtit ett opionsundersökningsföretagundersöka vilka egenskaper hos våra chefer som vi retar oss mest på. Mest retar vi oss på inkompetens, arrogans och konflikträdsla. Läs mer på denna länk.

 

 

 Den grymmaste aspekten av mindfulnessdoktrinen är att stress och oro inte betraktas som effekter av en dålig och skadlig arbetsmiljö.

Företagsekonomen Carl Cederström varnar i Svenska Dagbladet (2017-01-02) för att effekten av dålig arbetsmiljö förringas när alla skall träna mindfulness för att hantera stressen.

Kommersialismen har gjort att kritiska röster menar att fenomenet mindfulness glidit över till att bli McMindfulness, det vill säga ett sorts andlighetens McDonalds. Läs hela artikeln här.

 

 

Varje gång du blir avbruten med något som inte har med den aktuella arbetsuppgiften att göra, tar det c:a 25 minuter att återfå koncentrationen!

Telekommunikationsbolaget Telenor har tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic tagit fram ett utbildningsmaterial och en bok om Workfullnes, en handbok för företag som vill skapa en sund digital arbetsmiljö. Här får vi tips om hur man på olika sätt skall undvika störningar för sig själv och andra genom ett förnuftigt hanterande av mobiltelefon och dator. Du kan ladda ner boken här.

 

 

Det är inte stressen som är farlig utan vår brist på återhämtning.

Svenska Dagbladet skriver den 23 oktober 2016 att det är viktigt med raster. Läs artikeln "Forskare manar chefer att inspirera till raster" här.

 

 

8 Culture Change Secrets Most Leaders Don’t Understand

www.cultureuniversity.com

by Tim Kuppler

 

För att ladda ner artikeln, klicka här.

 

 

Läsvärt om stress

Anna Bennich Karlstedt: Sjukt stressad, en liten handbok i att hantera

stress i vardagen, bokförlaget Psykologiguiden 2015.

 

Boken ger tips om hur man identifierar stressituationer och

återhämtar sig från stress samt några verktyg för att analysera

stressituationer.

Anna är utbildad till legitimerad psykolog med KBT-inriktning och

nominerades 2014 till Stora Psykologpriset. Hon skriver också ofta på en

site som heter just Psykologiguiden (http://www.psykologiguiden.se) och är

återkommande gäst i TV:s Nyhetsmorgon.

 

 

Välbefinnande i arbetet

Ett större fokus på välbefinnande i arbetet skulle bidra till effektivare verksamheter, minska sjukskrivningarna och förlänga arbetslivet, skriver JUSEK i en debattartikel som publicerades sommaren 2016. Juseks Lyckometer är en unik och forskningsbaserad undersökning som visar vad vi kan göra för att må bättre på jobbet. Man menar bl a att personalens välbefinnande påverkas mycket av chefens arbetssätt och agerande. Läs hela artikeln på denna länk.

Copyright © All Rights Reserved